Oh Baby Baby It’s A Wild World…..It’s Hard to Get by Just Upon a Smile…. But Just Remember There’s a Lot of Bad and Beware !

aku rasa aku kena coretkan sesuatu atas apa yang berlaku di dunia hari ini

aku rasa terpanggil untuk berblog tentangnya

rasa teruja pun ada. tapi tiadalah sampai tergamam.

aku akan cuba untuk berbahasa melayu sepenuhnya

maafkan aku kalau ada terkasar bahasa. tersilap bicara

terpegun tatkala mengarangnya. terpacul kata-kata

tersilap taipan barangkali. entah kenapa aku pun tak pasti

– – – – –

mula-mula sekali cuba anda semua dengar youtube cat stevens yang ini

hayatilah lirik-lirik pada bait-bait yang disulam melodinya

Lalalalalala…

Now that I’ve lost everything to you
You say you wanna start something new
And it’s breakin’ my heart you’re leavin’
Baby, I’m grievin’
But if you wanna leave, take good care
Hope you have a lot of nice things to wear
But then a lot of nice things turn bad out there

CHORUS:
Oh, baby, baby, it’s a wild world
It’s hard to get by just upon a smile
Oh, baby, baby, it’s a wild world
and I’ll always remember you like a child, girl

You know I’ve seen a lot of what the world can do
And it’s breakin’ my heart in two
Because I never wanna see you sad, girl
Don’t be a bad girl
But if you wanna leave, take good care
Hope you make a lot of nice friends out there
But just remember there’s a lot of bad and beware

CHORUS

Lalalalala….

Baby, I love you
But if you wanna leave, take good care
Hope you make a lot of nice friends out there
But just remember there’s a lot of bad and beware

CHORUS (x2)

sedih sahaja bunyi kata-kata cat stevens kali ini kan

ya kawan-kawan, dulu cat stevens kini yusuf islam

pendakwah bebas yang sungguh terkesan sekali sekarang

tapi bukan itu yang aku nak ceritakan di sini

cuma nak menyimpulkan apa yang terbuku di hati

– – – – –

aku nak ceritakan perihal kenapa cat stevens mencipta bait-bait mengirinya melodi indah mainan gitar nya

dunia ini indah. namun ianya fana. dunia ini luas tapi kita rasa sempit

lihatlah dunia pada hari ini

aku rasa semakin aku hidup semakin banyak kemungkaran yang aku saksikan

asam garam kah itu ?

perlukan aku saksikan kesemuanya sekali

kadang-kadang aku terfikir sudah hilang akalkah ummat manusia yang satu ini

kadang-kadang penat aku memikirkan kenapalah benda-benda ini terjadi

– – – – –

mengapalah ada kematian di muka bumi ?

mengapakah ada selesema babi ?

mengapa ada badut-badut politik yang membuta-tuli ?

mengapa kita mencemar alam sekitar ?

umpama kita lakukan tanpa sedar.

mengapa kita lebih suka berbalah ?

tatkala ramai lagi ummat yang susah.

apa sudah jadi dengan dunia pada hari ini

tiadakah manusia yang baik hati ?

kes ragut semakin menjadi-jadi mutakhir ini

ragut yang teruk sehingga ada yang perlu dikebumi

– – – – –

malaysia negara yang aman

saban hari kita dapat menghirup udara yang nyaman

keamanan begitu dekat sekali sehingga kita ada bukit aman

tapi kenapa berlaku banyak sungguh jenayah ?

adakah kerna masih ramai ummat yang susah.

pernahkah kita terfikir untuk menjadi muslim sejati ?

muslim yang menolong sesama saudara-saudari

aku rasa perkara pokok adalah famili

kalau tak, takkan ada frasa “segalanya bermula dari rumah”

rumah boleh jadi sampah

rumah boleh punah

rumah boleh dipenuhi sumpah seranah

– – – – –

aku tengok masyarakat dah semakin lupa diri

lupa akan keperluan masing-masing

kita terlampau mengejar duniawi

kadang-kadang kita lupa ukhrawi

hidup bukan untuk berjoli

hidup untuk berdikari. untuk menginsafi kejadian ciptaan Ilahi

tak cukupkah dengan harta yang kita cari ?

saban hari membanting tulang menaip dengan jari-jemari

melayari blog-blog terkini. mendengar rentak muzik terkini

– – – – –

aku ada satu azam tahun ni

nak lebih membaca dan memahami

tinggalan rasulullah daripada dahulu sehingga kini

sebab aku tahu

tuhan maha mengetahui

jadi bacalah kitab tuhan yang diwahyukan kepada nabi kita

kalau bukan kita, siapa lagi akan membacanya ?

alih-alihkan tetikus, janganlah rakus

tepuk dada, tanya selera

tengok dahi, tanyalah hati

inilah masa untuk ingat mengingati…….

p/s – terngiang-ngiang lagu cat stevens dalam kepala aku sekarang….

Oh Baby Baby It’s A Wild World…..

It’s Hard to Get by Just Upon a Smile….

But Just Remember There’s a Lot of Bad and Beware !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

6 responses to “Oh Baby Baby It’s A Wild World…..It’s Hard to Get by Just Upon a Smile…. But Just Remember There’s a Lot of Bad and Beware !

  1. Macam bersajaklah pula. Rasanya kalau hantar pada komposer blog post ini, boleh jadi lagu.

    Reply

    KNizam Reply:

    selinap : hehe ye ke. nanti aku discuss ngan composer. haha 🙂

    Reply

  2. There are many versions of this song covered by other many artists. Two that I know are by Mr Big and another one by Maxi Priest.

    It is a good song.

    Reply

    KNizam Reply:

    epit : aku paling suka yang ini sebab dia retro. hehe 🙂

    Reply

  3. lagu nie memang layannn

    Reply

    KNizam Reply:

    hazman : hehe tuh la kan. sungguh retro. bait2 from ayah kepada anak perempuan dia tuh. hehe 🙂

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge