Kenangan Rumah Atuk, Rumah Baruh & Tembakau Murray’s Erinmore Flake !

hehe gambar2 neh semua adik aku amik dengan hp sony ericsson k810i dia

gambar rumah atuk aku yang dah makin terbiar kat jasin, melaka

tengok la design tangga rumah melaka

siap dengan tiles yang detail. bentuk pun mesti melunjur macam tuh

aku dulu2 suka betul mengelungsur daripada atas ke bawah

sure kotor seluar aku ! haha

rumah neh dulu2 jadik port family aku kalau balik kampung

ada dua bilik rumah neh

memang best. kitaorang panggil rumah neh rumah baruh

ada dua lagi rumah, rumah kat darat (nenek aku) ngan kat hilir (nek ngah)

actually neh rumah moyang aku. tapi biasanyer aku panggil atuk je lah

rumah neh serambi dia memang sejuk je.

petang2 memang tempat port melepak sambil2 baca suratkhabar kan

pastu amik kusyen and then tidur sampai petang

bila bangun terus lapar. makan lah apa lagi ! hehe

kat atas neh bekas air. ala dulu2 kan ke kena basuh kaki sebelum masuk rumah kan

aku ingat lagi bila hujan surelah penuh

bestlah main air dalam tangki/kolah neh

banyak gak anak2 berudu kat sini ok. hehe so cool !

memang mengimbau kenangan silam lah !

banyak nostalgia rumah neh. kenangan aku membesar pun dalam rumah neh

sampailah bila atuk aku meninggal sebab sakit tua

dah takde siapa nak dok kat rumah neh lagi

parents aku pun dah buat rumah baru dekat2 sini jugak lah.

nantilah aku ceritakan pengalaman aku dok kat rumah atuk aku neh

memang rumah tradisional melaka. siap dengan tangga melaka lagi

macam biasa lah ada serambi. dan masuk ikut ruang tamu ke-2 kat belakang sket

yang kat atas tuh bekas2 tembakau arwah atuk akulah

aku hengat lagi pepagi atuk aku mesti hisap paip ngan tembakau neh

memang best je tengok. asap2 berkepul di udara

tapi asap terkawal lah. sambil2 tuh atuk aku baca suratkhabar utusan malaysia

dok plak kat kerusi empok retro kat ruang tamu

asyik je aku tengok. hehe

kat depan rumah tuh ada pokok jambu air, mangga, limau bali etc

kat atas tuh buku2 lama yang ada lgi kat rumah arwah atuk aku neh

nostalgia kan buku2 tuh

boleh jadi khazanah warisan negara

bukan setakat nasi lemak ngan roti chanai je warisan negara ok. hehe

dusun atuk aku pun best

macam2 buah2an ada. sebut je nak buah apa. semua ada beb !

aku dulu2 suka jalan2 merayau kat dusun

macam2 benda aku cari. hehe

dulu2 aku kecik2 suka ronda2 dusun

macam2 activities yang dibuat. durian tembaga pun ada ok. hhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

40 responses to “Kenangan Rumah Atuk, Rumah Baruh & Tembakau Murray’s Erinmore Flake !

  1. Rugi warisan rumah melaka ni dibiarkan usang dimamah usia..apa kata Knizam menjaganya pula…

    Reply

    KNizam Reply:

    amir : hehe mmg cadang nak renovate. nanti tuk alang aku buatkan. hehe πŸ™‚

    Reply

  2. aku kat kg n9 pun guna perkataan yg sama rumah baruh,rumah darat dan rumah hilir.

    Reply

    KNizam Reply:

    dins : yep. melaka ngan n9 dekat2 je. so surelah banyak persamaan kan. asam pedas ngan masak lemak cili padi dua2 pedas. hehe πŸ™‚

    Reply

  3. rumah nie tak nak di renovation ke….

    Reply

    KNizam Reply:

    noni : belum lagi la kot. tunggu lah nanti. hehe πŸ™‚

    Reply

  4. Kesian rumah tu.Sama cam rumah arwah nenek aku,lebih teruk dari tu dah takde kesan lagi semua dah roboh dah naik rumah lain kat tapak tu. Banyak nostalgia zaman kanak-kanak……

    Reply

    KNizam Reply:

    hady : tuh la kan. banyak rumah lama yang terbiar je sekarang neh. hehe kena buat sesuatu neh. hehe πŸ™‚

    Reply

  5. saya macam biasa nampak rumah tu. jalan nak ke tangkak ke? xpun yang dekat2 dengan petronas jasin tu? errr…

    Reply

    KNizam Reply:

    chokilala : yep jalan nak ke tangkak. tapi jauh la ngan pet tuh. hehe πŸ™‚

    Reply

  6. Area mana bro?? Cam selalu terperasan je..
    Try hantar permohonan dengan PERZIM.. mana tau diaorang boleh repairkan

    Reply

    KNizam Reply:

    zool : neh kat kg terengtang la. dekat ngan simpang nak masuk ke chenderah. hehe πŸ™‚

    Reply

  7. rugi nye umah ni kl dibiarkan begitu saje…renovate buat homestay la bro….hhe

    Reply

    KNizam Reply:

    anuar : coming soon surelah ada renovation nanti kan. hehe πŸ™‚

    Reply

  8. kenangan wei. huhu.

    Reply

    KNizam Reply:

    affuan : hehe banyak kenangan ya tuan kontraktor. hehe πŸ™‚

    Reply

  9. wei.. best tue tembakau erinmore… hehehe

    Reply

    KNizam Reply:

    cencurut : best ke eh. tapi mmg nampak sedap la bila tengok arwah atuk aku dulu2 hehe πŸ™‚

    Reply

  10. aah sayang dibiarkan…baiki la…

    Reply

    KNizam Reply:

    amoi : baiki banyak belanja wooooo. hehe πŸ™‚

    Reply

  11. fuh. memang klasik abis!

    Reply

    KNizam Reply:

    alone : hehe klasik lah kan. aku suka tembakautuh. hehe πŸ™‚

    Reply

  12. wahhh!!! klasik tu!
    sayang la terbiar πŸ™

    Reply

    KNizam Reply:

    adila : tuh la kan. mungkin akan ada sedara aku yang nak duduk nanti. hehe πŸ™‚

    Reply

  13. Bro.. Ni kat Air Baruk ke??? Tepi jalan???
    Kalau tak silap aku lah…
    Aku kalau ada duit mau aku beli rumah n tanah ni…
    πŸ™‚

    Reply

    KNizam Reply:

    zool : kat kg terentang la. simpang nak ke chenderah. nak ke tangkak nun. hehe πŸ™‚

    Reply

  14. fuh!!!
    bleh thn jgk lawa eh gmbr k810i..
    haha nk bli laa 1 nt..

    Reply

    KNizam Reply:

    adi : actually mmg lawa pun. sebab lens dia power tau. hehe πŸ™‚

    Reply

  15. pheww.. mmg sayang gila kalau dibiarkan.. come on bro… renovate cantik2… pasti mengancam.. leh masuk Zoom Malaysia..

    Reply

    KNizam Reply:

    khai : hehe tengoklah nanti kalau ada sedara aku yang akan buat balik. hehe πŸ™‚

    Reply

  16. nak nangis je…tiba2 tingat mcm masa kecik2 dlu..umah kampung…
    sure bila tgk gmba masa dulu2 ngan masa skrang nk mengalir je air mata…
    rindu pada ketenangan lalu tp masa kan berlalu jua…
    tambah2 bila

    Reply

    KNizam Reply:

    zx : tuh la kan. best siot dok kampung kan. hehe πŸ™‚

    Reply

  17. Kalo dpt jage tang serambi ngan tangga je udah..leh wat utk menembak model di tangga..hehehe

    Reply

    KNizam Reply:

    yun : idea bagus kan. retro lah sket. hehe πŸ™‚

    Reply

  18. Teringat plak kg kt melaka…. Bertahun dah xblik… Tangga tu mmg fames kt melaka kan.. Slalu jadi gelongsor… Pas2 air kolah tu slalu jd mainan jer… Pas2 main kejar2 dgn itik dgn angsa… Pas2 tpijak tahi ayam smbl tgk tahi lembu dgn kerbau(ntah apa yg menarik masa tu pun sy xtau). Mlm2 tido kt serambi dgn sepupu pas2 tkut sbb kubur sebelah rumah…

    Ish terpanjang plak komen… Teringat kt kg plak…

    Reply

    KNizam Reply:

    chempaka : sejuk giler pepagi tidur kat kg kan. hehe πŸ™‚

    Reply

  19. kiut ejaan institiut kat prospektus tu…tak tau la typo ke tak kan…
    baya umur aku dah tu…

    Patut pun matematik sekarang ni di ajar dalam english,orang duluΒ² belajar matematik yang sebenar rupenya.hehe…

    Reply

    KNizam Reply:

    along : tuh la ejaan dulu2 kan. hehe tuh la dulu2 semua dalam english kan. hehe πŸ™‚

    Reply

  20. KNizam : tembakau tu skrang ade lagi ke kat kedai?kalau ade sure mahal kot.

    Reply

    KNizam Reply:

    dins : ada jual lagi rasanya. brand tambakau neh yang paling famous rasanya. hehe πŸ™‚

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge