Selesema Babi H1N1 Menyerang Mexico !

adussss dah banyak plak pengakit berjangkit baru kan

kalau dulu ada selesema burung

sekarang ada selesema babi plak.

virus H1N1 dan menyerang mexico. setakat ni dah 80 orang meninggal

better hapuskan je babi2 neh semua kan

– – – – –

sumber berita harian

H1N1 disahkan jadi punca kematian berpuluh penduduk

BANDARAYA MEXICO: Sejenis virus selesema khinzir yang baru dikesan disahkan membunuh berpuluh penduduk di Mexico sehingga memaksa pihak berkuasa negara itu menutup sekolah, muzium, perpustakaan dan teater kelmarin mencetuskan kebimbangan penularan wabak itu ke seluruh dunia.

Kebimbangan terhadap virus baru itu – H1N1 – yang menggabungkan genetik babi, burung dan manusia tidak pernah dikesan penyelidik sebelum ini turut menjangkiti sekurang-kurangnya lapan penduduk di Texas dan California, namun belum ada kematian dicatatkan di negara itu.

“Kami amat bimbang,” kata jurucakap Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), Thomas Abraham.

“Kami dapati apa yang berlaku ialah penemuan sejenis virus baru dan ia boleh merebak daripada manusia kepada manusia.”

Wabak itu menyebabkan kebimbangan di Mexico, di mana lebih 1,000 penduduk dilaporkan sakit. Penduduk di ibu negara itu mula memakai topeng mulut dan pihak berkuasa mengarahkan lebih banyak tempat awam di tutup.

Sehingga kini belum ada vaksin khusus untuk melindungi virus khinzir itu dan belum jelas bagaimana virus selesema manusia sekarang ini dapat melindunginya.

Pemangku Pengarah Pusat Kawalan Penyakit Berjangkit Amerika Syarikat, Dr Richard Besser berkata vaksin baru yang bersesuaian dengan virus selesema itu sedang dicipta.

Sekiranya kerajaan memutuskan penghasilan vaksin adalah perlu, pengeluar akan mula mengeluarkannya.

Sementara itu, di LOS ANGELES, pihak berkuasa kesihatan California menjangka lebih banyak pertambahan kes selesema itu akan dikesan selepas sekurang-kurangnya lapan penduduk di Amerika disahkan menghidapnya.

California yang mencatatkan enam kes seumpama itu berkata pihak kerajaan negeri bekerjasama dengan pihak berkuasa antarabangsa dan persekutuan di mana Gabenor Arnold Schawarzenegger mahu tindak balas segera dilaksanakan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

24 responses to “Selesema Babi H1N1 Menyerang Mexico !

  1. Mak aih.. dengar nama pun aku dah takut dah, haha.

    Reply

    KNizam Reply:

    mk : tu la kan. aku pun saspens je. harap2 x masuk malaysia lah kan

    Reply

  2. kena buat strict control balik la cam SARS dulu

    Reply

    KNizam Reply:

    kawaii : harap2 x sempat la masuk malaysia. hehe 🙂

    Reply

  3. suka buat hal betul diorang ni. hehe.

    Reply

    KNizam Reply:

    alone : tu la kan. tak payah makan babi kan senang. hehe 🙂

    Reply

  4. Betullah…kenapa x dihapuskan dgn pantas babi2 tersebut ye? Adakah krn anatomi babi itu hampir sama dgn anatomi manusia…maka ia perlu ditangani dgn cara yg berbeza…errr..blh jd kontroversi ke kenyataan sy ni..huhu..

    Reply

    KNizam Reply:

    sitir : tu la kan. hapuskan je semua. hehe 🙂

    Reply

  5. tak sedar lagi diorang ni, tapi burung pun sama .. selsema aje, habis manusia. lepas ni makan sayur ajelah

    Reply

    KNizam Reply:

    azwan : tuh belum tengok sayur selesema lagi dowh. haha 🙂

    Reply

  6. kalau selesema burung H5N1 ek??
    kalau selesema babi H1N1 la pulak…
    kalau selesema anjing??
    huhu

    tu ar, bende haram nk makan, nak bela jugak…
    msia pun kene beringat gak..
    byk babi2 kat sini…

    Reply

    KNizam Reply:

    chekgu : hehe selesema kumbang tak nak ke. haha 🙂

    Reply

  7. Boleh dibuat isu kat Kuala Sg Baru ni…
    Mesti bob.my boleh ketengahkan.

    Reply

    KNizam Reply:

    zool : dah lama la tak dengar cerita bob.my kan. hehe 🙂

    Reply

  8. errkkk!!! jgn masuk msia udah~
    dkt2 umah sy tu ade kandang babi wakakakak

    Reply

    KNizam Reply:

    adila : kenapa urk ko jadik pelik camtu eh ? hehe 🙂

    Reply

  9. huhuhuh…. ape nk jdiiii

    Reply

    KNizam Reply:

    fariza : hehe harap2 x masuk malaysia lah kan. hehe 🙂

    Reply

  10. pasang lampeberger bagus ni… boleh membantu kawal keadaan dr merebak teruk.. semua rakyat patut pasang lampeberger dlm rmh/pejabat/kereta msg2

    Reply

    KNizam Reply:

    wan : wahhhhh murah ke alat tu eh ?

    Reply

  11. y Allah… sori la lambat reply… mmg dah lama online… mmg murah lbh2 lagi kalau dibandingkan dgn penyakit yg membawa maut tu… kalau mknn kita blh mkn asing2, kalau minum pun kita boleh minum asing2, tp udara ni kita berkongsi… penyakit melalui udara pun kita berkongsi… lampeberger ni murah sbb ia dipasangkan dlm rmh/bilik, kalau ada 10 org, 10 org la yang mdapat kebaikannya… 10 org berkongsi.. mencegah lbh baik dr merawat! u blh chk website ni… http://www.lampeberger.com. call me to know more. 012-2352355

    Reply

    KNizam Reply:

    wan : hehe thanks for info ya 🙂

    Reply

  12. kat penang pun dh byk sek kena tutup… org nak kuar rmh pun takut..

    Reply

    KNizam Reply:

    wann : hehe tuh la kan. semua kena berhati2 la sekarang neh kan. hehe 🙂

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge