Saya Takut Sangat2 Nak Terima Rasuah Encik….Sebabnyer…Errrrrr

– – – – –

ha ni aku bagi sebab yang paling logik !

ni adalah susulan luahan perasaan lepas baca artikel kat bawah

aku tengah geram

tengah bengang jugak

– – – – –

kat sana sini aku tengok mcm rasuah dah berluasa lah

sana sini mcm dah takde tempat yang takde suapan

takde rasuah free dah sekarang neh

sekarang neh mcm impossible je kalau nak buat perniagaan tanpa rasuah kan

– – – – –

*flashback*

aku teringat pada kata2 ex-boss aku dulu

kalau kita kerja neh kenalah ikhlas

bulan2 masuk gaji kenalah check balik whether duit tuh haram ke halal

tak kisahlah kalau kerja sendiri pun kan

check la jugak kan

tambah2 mcm aku yang kerja kat company yang ada kaitan dengan kerajaan

pastu ada plak suara2 sumbang kat sekeliling

“ala knizam, ko tau apa

gua ada famili ok

gua anak ramai

gua kena support tuh semua”

aku pun jawab dengan laser sekali

“helloooooo pehal lu

sebab gua bujang la gua tak makan rasuah

lu pehal makan rasuah plak

lu kan ada anak bini

apa lu nak angkut sekali satu famili masuk dalam api ke ?

at least gua takde anak bini oklah

lu plak nak bagi makan daging busuk ke kat diaorang siang/malam ?”

geram aku

benda2 mcm neh pun takleh nak fikir ke beb ?

ex-boss aku bagitahu

setiap sesuatu yang kita buat kita bertanggungjawab sebenarnya

even sekelumit decision pun kita masih bertanggungjawab

company kita neh majority shareholders adalah kerajaan

siapa yang lantik kerajaan ?

rakyat kan ?

berapa jumlah rakyat jelata ?

berjuta2 kan….koman2 sampai 20 juta

so kalau sekali terdetik nak buat sesuatu yang menyalahi tatasusila syarikat tuh

fikir2lah balik

bukannya sebab apa

sebab dosa kita dengan Allah boleh lah kita mintak maaf dengan Allah kan

tapi dosa kita kepada syarikat ?

dosa kepada kerajaan (sebagai pemegang saham syarikat kita) ?

dosa kepada rakyat yang mengundi kerajaan tuh plak ?

sanggup ke kita nak minta maaf kepada setiap seorang daripada rakyat tuh ?

nak mintak maaf dengan 20 juta orang bukan senang ok

kalau sorang ke x maafkan ko habes ko nanti beb !

sanggup ke beb ?

kalau tak sanggup baik jangan buat ok !

janganlah amik rasuah.

janganlah terima rasuah

senang je kan

– – – – –

lagi satu kita hidup neh hanya sekali je beb

bukan boleh mati pastu hidup balik at dunia neh ok

sorry brader !

lu mati sekali je ok

tarak dua tiga kali

itu cartoon life, not your life

so make the best out of life lah

hidup bukan dekat dunia

kita nak hidup lama lagi beb !

fikirlah sekali hidup kat alam barzakh tuh

kat dalam kubur yang sempit

yang gelap

yangntah apa jadi la kan

pastu nak hidup lagi kat alam akhirat

alam syurga neraka

x fikir ke semua tuh eh ?

banyak tuh beb !

– – – – –

ko hengat kalau ko lepas kat dunia neh kat akhirat ko selamat ke beb ?

kat padang mahsyar nanti camner ?

masa tuh semua anggota badan ko akan jadik saksi

mulut ko akan terkunci

mata ko melilau mencari bukti

ko tak takut ke eh ?

gua takut beb !

gua seriaaaaauuuuuuu

gua tak sanggup

fikir2lah ok

renung2kan…..dan selamat beraaamaaaalllllll

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

8 responses to “Saya Takut Sangat2 Nak Terima Rasuah Encik….Sebabnyer…Errrrrr

  1. malam ni en. nizam kite jadik Ustaz dah.
    alhamdulillah… nasihat orang same la macam
    kite memperingatkan diri kite sendiri.

    kekadang kite ni nak amik jalan mudah je.
    rasuah pon rasuah ar… janji kijer jalan…
    tak kire orang yang menyogok atau disogok,
    kedua-duanya masuk neraka kalau tak mo bertaubat.
    nko terime la azabnye nanti~

    Reply

    KNizam Reply:

    kreuger : hehe sekali-sekala bagi tazkirah ok gak kan. hehe 🙂

    Reply

  2. Betul tu..
    aku lagilah keje di bahagian kerajaan..
    ada nak hulur2,.
    tak mau de..
    pk masa depan woo…

    senang sekejap buat apa kan..
    kalau duit tak cukup cari sendiri..
    Blogging ke jual baju ke ternak cacing…
    produk ebay ke..
    macam2 ada.. nak ngan tak nak je..

    Reply

    KNizam Reply:

    zool : tuh la kan. diaorang neh tak hengat dosa pahala kot. hehe 🙂

    Reply

  3. kat tempat aku tak panggil sebagai rasuah..

    ia lebih dikenali sebagai komisyen…

    Reply

    KNizam Reply:

    26 : sama je lah tuh. 🙂

    Reply

  4. moxs no komen….

    moxs x mkn suap2
    moxs suap mulut moxs sendirik.

    Reply

    KNizam Reply:

    moxs : hehe bagus2 🙂

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge