Ethnic Clashes in Urumqi, China

aku tengok dah makin teruk plak kes ethnic clashes di urumqi china neh kan

makin teruk. kat sana pun dah tak aman.

harap2 semua pihak dapat bersabar dan berdamai kembali

latest case umat islam tak boleh nak solat jumaat di masjid

aisey. mcm mana la boleh jadi sampai mcm tuh sekali kan

– – – – –

korang check je lah gambar berkualiti from big picture boston.com ok

sedikit info berkenaan Uyghur People via wikipedia di sini ya

source here

On Sunday, July 5th in Urumqi, the capital of China’s western Xinjiang region, thousands of minority ethnic Uighur residents marched, demanding a government investigation into an earlier incident – a brawl between Han Chinese and Uighurs in a toy factory in Shaoguan that ended with at least two Uighur deaths.

Sometime during the July 5th protest the situation became very violent, Uighurs clashing with police and attacking local Han Chinese.

Urumqi citizens woke the next morning to learn that over 1,000 people had been injured and 156 killed in their city.

Government forces worked to quell the violence and to separate the newly-formed Han vigilante groups and the Uighurs still in the streets.

Communications were shut off, streets closed, curfews imposed, hundreds arrested, and thousands of troops poured into Urumqi, which remains tense – several clashes reported even today.

[ Update: Today, 7/10/09, Chinese officials released the ethnic breakdown of those killed in the riots for the first time – 137 of victims were ethnic Han, 46 were Uighurs and one was Hui. AP Story ]

(36 photos total)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

23 responses to “Ethnic Clashes in Urumqi, China

  1. dunia, dunia. apakah yang telah terjadi!? apakah ini kesilapan dari umat islam itu sendiri? kesan dari kealpaan?

    apapun yang terjadi, allah maha mengetahui. ucap selamat kepada saudara-saudara kita disana.

    bersyukur di kejiranan kita masih bebas dan dapat berkhalwat dengan allah ta’ala dengan aman damai.

    Reply

    KNizam Reply:

    megat : tuh la kan. semua boleh beribadat dengan aman damai. kena bersyukur neh. hehe 🙂

    Reply

  2. Peperangan dan konflik yang berlaku di dalam dunia yang sedang kita diami ini adalah kes yang paling jelas dan nyata. Apabila sesebuah negara dijajah dan kemudian proses penyembelihan dan genocide (Pent: Tiada terjemahan tepat untuk perkataan genocide, maka istilah ini dikekalkan. Genocide ber­maksud pembunuhan seluruh bangsa atau kaum yang tertentu) bermula, kita akan dapat melihat banyak protes-protes anti-kekejaman yang diadakan di seluruh pelusuk dunia. Sebagai contoh, mari kita merenung semula detik-detik pertama tercetusnya konflik di Bosnia, ataupun Chechnya, ataupun Palestin… Imej seorang kanak-kanak Palestin yang berada di riba ayahnya yang tidak lama selepas itu menjadi sasaran peluru askar-askar Israel, bayi-bayi Chechen yang dibunuh ketika mereka sedang lena diulit mimpi, wanita, golongan tua dan kanak-kanak yang menjadi mangsa genocide yang sangat mengerikan di Bosnia…

    Apabila manusia pertama kali melihat imej-imej kekejaman tersebut, mereka sering meluahkan perasaan marah dan berkata mahu melakukan sesuatu. Walau bagaimanapun, laporan-laporan kekejaman yang bertali-arus, yang tidak pernah putus-putus itu, akhirnya tidak berupaya untuk menarik perhatian mereka lagi. Semakin ramai manusia yang mati setiap hari, wanita-wanita dicabul kehormatannya, kanak-kanak sewenang-wenangnya ditembak atau kehilangan kaki setelah terpijak periuk api… Walau bagaimanapun, reaksi masyarakat ketika awal-awal konflik dan peperangan, akhirnya telah digantikan dengan sikap acuh tak acuh dan tidak ambil kisah. Apabila mereka membeli suratkhabar, mereka lebih suka membaca gosip-gosip artis berbanding berita-berita peperangan. Oleh sebab itulah, kematian manusia yang berlaku di Palestin, Chechnya, Kashmir ataupun Timur Turkistan hanya sekadar menjadi suatu “berita rutin.”

    Reply

    KNizam Reply:

    drhouse : mak aihhhhhhh komen terpanjang dalam sejarah aku berblog kat dot com ni. hehe good info anyway thanks 🙂

    Reply

  3. Pingback: Ethnic Clashes in Urumqi, China « Percuma Untuk Anda 2

  4. huh, bahaya ni. nasiblah aku hidup kat bumi malaysia ni. itu pun nyaris-nyaris ada perkauman di kawasan aku. takut juga jadi macam ni.

    Reply

    KNizam Reply:

    mohdisa : heeh tu la kan. kena banyak bersyukur kita neh. hehe 🙂

    Reply

  5. bersyukurlah kat malaysia tak jadi benda2 cenggini

    Reply

    KNizam Reply:

    blowie : tu la kan. tak lama lagi nak bulan puasa. bestnyer. hehe 🙂

    Reply

  6. nasib baiklah perpaduan kita kat malaysia yang retak ni tak seteruk di china. kt china minoriti tu org islam.. nthla..

    Reply

    KNizam Reply:

    luth : hehe tuh la kan. nasib baik aman damai je kat malaysia. hehe 🙂

    Reply

  7. tahu takpa, tp masalah org malaysia ni. suka sgt mengikut perasaan. huhu

    Reply

    KNizam Reply:

    mohdisa : hehe tu la kan. bila dah hilang kebebasan barulah semua merungut nanti kan. hehe 🙂

    Reply

  8. Aku copy paste aje. Kebetulan aku terbaca artikel tu.

    Reply

    KNizam Reply:

    drhouse : la aku hengatkan ko yang buat sendiri. hehe 🙂

    Reply

  9. aritu tengok berita…..solat jumaat hanya 10 minit je dibenarkan ….camner gaya tu….

    Reply

    KNizam Reply:

    hazman : tu la kan. kesian kat diaorang. 🙂

    Reply

  10. itulah, tp kebanyakkan masih tidak tahu bersyukur. aku pun tak faham.

    Reply

    KNizam Reply:

    mohdisa : hehe tu la kan. aku pun x paham dowh. hehe 🙂

    Reply

  11. apa-apa pun kita doakan la agar org lain tahu erti kesyukuran. hehe

    Reply

    KNizam Reply:

    mohdisa : hehe tuh la kan. bahaya la kalau terjadi kat malaysia. harapkan simpang. hehe 🙂

    Reply

  12. betul tu, manusia ni bukan boleh jangka sangat. kadang2 sedar, kadang2 tidak. nak fikir org lain pun dah tak ambik tahu. main redah jerk.

    Reply

    KNizam Reply:

    mohdisa : hehe tuh la kan. kalau dah tak aman nanti barulah mula nak nyesal tak sudah. hehe 🙂

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge