Category Archives: Sector F-7

[37 Photos] Postcard of Autumn Colors From Pakistan (Part 2/2) | #Instagram Photos | Islamabad | Pakistan

Ini adalah sambungan daripada blog posting koleksi gambar-gambar ketika Musim Luruh di Islamabad.

Terdapat juga koleksi di tempat lain yang agak jauh seperti di Skardu di Wilayah Baltistan.

Musim Luruh di Islamabad agak singkat.

Percaya atau tidak jika saya katakan yang saya tak perasan langsung akan suasana ceria Musim Luruh semasa saya mula-mula sampai di Islamabad pada bulan Oktober 2009.

Tiada koleksi gambar dedaunan kemerahan pada tahun itu!

Apa-apa pun kita layan dulu gambar-gambar Musim Luruh yang sempat saya rakamkan melalui instagram di bawah ya.

[ 1 ] Head #Marala | River #Chenab | Gujrat Village | Wetland Park | iPhoneography | #Winter 2013 | Road Less Travelled | Near #Sialkot | #Punjab Province, #Pakistan

[ 2] United Colours of Autumn | Red Leaves of Chinese Tallow Tree | #Autumn 2013 | #F-7/4 Park | #Islamabad, Pakistan (at F-7/4 Park)

[ 3 ] United Colours of Autumn | Red Leaves of Chinese Tallow Tree | #Autumn 2013 | #F-7/4 Park | #Islamabad, Pakistan (at F-7/4 Park)

[ 4 ] United Colours of Autumn | Red Leaves of Chinese Tallow Tree | Makkan Charbi | Vilayiti Shistum | Sapium Sebiferum | #Autumn 2013 | #F-7/4 Park | #Islamabad, Pakistan (at F-7/4 Park)

[32 Photos] Postcard of Autumn Colors From Pakistan (Part 1/2) | #Instagram Photos | Islamabad | Pakistan

Musim Luruh adalah musim yang paling saya gemari.

Masakan tidak, pada ketika ini, cuaca adalah agak sejuk, tidaklah sepanas semasa Musim Panas membahang pada bulan Jun setiap tahun.

Musim Luruh menyaksikan dedaunan pokok-pokok bertukar warna kemerahan, kekuningan dan sungguh menyaksikan.

Saya selalu mengabadikan koleksi gambar-gambar Musim Luruh di Islamabad melalui instagram saya.

Best juga kalau dapat letakkan kesemuanya dalam satu blog post macam di bawah kan?

[ 1 ] These Grape Leaves Are Changing Colours | Autumn Season Is Here Fellas! | Islamabad, Pakistan

[ 2 ] United Colours of Autumn Season | Governor House, Nathia Gali | Khyber Pakhtunkhwa, Pakistan

[ 3 ] The Gujjars of Kaghan Valley, Heading South To Runaway from The Cold Winter | Mahandri, Kaghan Valley | Khyber-Pakhtunkhwa Province, Pakistan

[ 4 ] United Colours of Autumn | Rose & Jasmin Garden | Islamabad, Pakistan

[ 5 ] Autumn Leaves | Isloo PAK

[ 6 ] Pre-Autumn Leaves @ Chinese Tallow Trees | Isloo PAK

[ 7 ] Autumn In My Heart | Isloo PAK

[ 8 ] Maple Leaves or Chinar Leaves Are Falling, Autumn In My Heart | Isloo PAK

[ 9 ] Chinese Tallow Tree Autumn Leaves | Attaturk Avenue, Isloo PAK

[6 Photos] Rindukan Ayam Golek Pantai Dalam, Kabuli Pulao Rice & Jinnah Supermarket F-7 | Spring 2014 | Kabul Restaurant, Jinnah Supermarket F-7 | Islamabad, Pakistan

Ayam golek Pantai Dalam. Ia. Saya terlupa nama kedai ayam golek yang berdekatan dengan Flat Bukit Angkasa jalan ke Pantai Dalam selepas kawasan RTM. Mungkin Ayam Golek Nara ? Inilah natijahnya apabila sudah lama sangat berada di luar negara. Sampaikan kedai-kedai makan yang sering saya kunjungi telah saya lupa namanya. Saya gemarkan ayam golek. Bukan sebarang ayam golek. Kenalah ayam golek yang ada rempah-ratus di dalamnya. Macam ayam golek di Pantai Dalam itu. Jadi semasa saya singgah di Restoran Kabul di Jinnah Supermarket di kawasan F-7 , saya terpandang ayam golek. Gosok biji mata sekejap. Takkan ada ayam golek di Islamabad ini ?

[ 1 ] Chicken Roast Yang Sungguh Menggiurkan. Nampak Macam Ayam Golek Pantai Dalam Kan ? | Farewell Ping Pong & Lunch at Kabul Restaurant | Rumah Wan F-7/4 & Jinnah Super Market F7 | Cold Spring 2014 | Islamabad, Pakistan | 02 03 2014 (PHOTO BY KNIZAM OMAR / KNIZAM.COM)

Ya betul. Memang ada ayam golek di kedai makan di Islamabad. Sila lihat gambar di atas tanpa berkelip. Saya juga tidak berkelip. Saya belek-belek kedai ini. Saya perhatikan sekali mesin yang sedang panas. Ada ayam golek di dalamnya. Warna ayam yang digolek sungguh menggiurkan. Kalau ikutkan nafsu, harus terus sahaja saya membelinya sekarang. Tapi awas! Apakah rasanya. Adakah rasanya akan sama seperti ayam golek di Pantai Dalam ? Samakah rempah-ratus di dalam badan ayam ini ?

[14 Photos] Full Itinerary, Semua Dah Sedia & Let The Journey Begins ! | Northern Pakistan 2013 | Day 1/6 – Part 1

Akhirnya setelah hampir setahun berlalu, saya kini berani untuk mencoretkan pengalaman saya dan beberapa rakan senegara yang bekerja di Pakistan berkelana ke bumi Utara Pakistan. Kami berkelana pada bulan Jun 2013. Telah setahun berlalu. Banyak kenangan manis dan pahit yang kami lalui. Kesemuanya tersemat di hati, bakal jadi sejarah dalam diri. Saya akan cuba sedaya upaya untuk merakamkan kenangan kami semua berkelana secara terperinci dan menarik. Banyak gambar-gambar dan video yang telah dirakamkan untuk tatapan generasi masa hadapan.

[ 1 ]  Toyota Fortuner dan Toyota Prado Cruiser (di belakang) Siap Sedia Untuk Bertolak ke Abbottabad | Day 1 | The Beginning of the Long Overland Journey Starts Here at Islamabad | Overland to Khunjerab Pass via Karakoram Highway | Road Less Travelled | Northern Pakistan 2013 | 19-24 06 2013 (PHOTO BY KNIZAM OMAR / KNIZAM.COM)

Kebanyakkan dari gambar dirakam oleh saya menggunakan kamera DSLR Canon 5DMII dan juga kamera telefon bimbit iPhone 5. ada juga gambar-gambar yang dirakam oleh rakan saya, Syazwan Othman dengan menggunakan kamera DSLR beliau. Biarlah gambar-gambar kenangan terindah ini berbicara dengan sendirinya.

Full Itinerary – Northern Pakistan Trip 2013

19 06 2013 = Day 1 – Overland from Islamabad to Chilas.

[9 Gambar] Musim Bunga Menjelma Lagi, Debunga Pokok Paper Mulberry Yang Menyesakkan Ruang Udara | Islamabad, Pakistan

Musim bunga telah kembali ke Islamabad Pakistan. Musim sejuk kali ini agak panjang. Kalau nak diikutkan sepatutnya pada awal bulan Mac, cuaca selalunya akan hujan dan tidak sejuk lagi. Namun tahun ini nampaknya musim sejuk agak panjang di Islamabad. Suhu pada waktu malam masih sejuk walaupun pada penghujung Mac 2013. Agaknya terkesan dengan perubahan suhu di kawasan Siberia agaknya. Di Eropah juga masih sejuk. Cold Spring katanya 🙂

[ 1 ] Bunga-bunga kecil berwarna-warni mula berkembang mekar di musim panas kali ini| Spring Is In The Air with the Red Paper Mulberries, Spring Flowers & Green Lawn | Spring 2013 | Islamabad, Pakistan | 07 04 2013 (PHOTO BY KNIZAM / KNIZAM.COM)

[ 2 ] Cantik dedaunan pokok mulberi merah ni. Kalau boleh ulam kan bagus| Spring Is In The Air with the Red Paper Mulberries, Spring Flowers & Green Lawn | Spring 2013 | Islamabad, Pakistan | 07 04 2013 (PHOTO BY KNIZAM / KNIZAM.COM)

Kehidupan di negara yang mempunyai empat musim sebegini memungkinkan untuk kita melihat pelbagai spesies bunga yang akan akan bertukar setiap 3 bulan sekali. Penat juga sebenarnya untuk menukar bunga-bunga di taman depan rumah. Bunga-bunga yang ditanam akan hanya dapat bertahan selama beberapa bulan sahaja. Kemudiannya perlu diganti dengan segera mengikut peredaran musim seterusnya.

[10 Photos] Dusty & Cold Autumn Morning | Autumn 2012 | Marvi Rd, Near Jinnah Super F-7 | Islamabad, Pakistan

Ini adalah pemandangan biasa berhampiran dengan kediaman saya di Islamabad, Pakistan. Setiap kali Musim Luruh saya pasti akan merakamkan keindahan dedaunan yang mula bertukar warna dan akan gugur sebelum Musim Sejuk. Nampak cantik bila dipancar dengan cahaya matahari pagi sebegini. Peluang untuk bermaustatin di Islamabad perlulah dimanfaatkan sepenuhnya. Percaya atau tidak, saya langsung tidak perasan dan endahkan keindahan pokok-pokok Chinese Tallow ini pada 2010. Hanya setelah setahun hidup di sini baru saya perasan yang pokok-pokok di sini begitu indah sekali pada Musim Luruh.

[ 1 ] Chinese Tallow Trees Leaves in Splash of Colours During Autumn Season & Early Winter | Marvi Rd, Near Jinnah Super F7 | Islamabad, Pakistan | 01 12 2012 (PHOTO BY KNIZAM / KNIZAM.COM)

Pokok-pokok ini amatlah indah apabila disinari dengan matahari pagi.  Di Pakistan ketika musim panas atau ketika awal musim luruh, matahari akan menjelma seawal jam 5 pagi. Jam 6 pagi dah terang benderang dan panas. Jam 9 pagi amatlah terik panasnya. Saya selalu juga berlegar-legar di kawasan Marvi Road ini untuk mengambil gambar pokok Chinese Tallow kegemaran saya ini. Memang keindahan dedaunnya tidak pernah mengecewakan saya sama sekali. Saya selalu berpuas hati dengan hasil gambar yang telah saya hasilkan dengan pokok-pokok indah ciptaan Ilahi ini.

[13 Photos] Suhu Kini Adalah 9’c Di Malam Hari, Permulaan Bagi Musim Luruh Di Islamabad | Winter 2012 | Marvi Rd, Near Jinnah Super Market F-7 | Islamabad, Pakistan

Suhu kini semakin sejuk di Islamabad. Ianya telah mencecah kepada 9’c pada malam tadi. Saya jangkakan esok akan hujan. Mutiara akan membasahi bumi ajnabi ini sekali lagi. Hujan yang dinantikan oleh semua warga Islamabad. Saya pun dah lupa bila kali terakhir hujan turun di sini. Musim Luruh dan Musim Dingin adalah musim yang saya nanti-nantikan di Islamabad. Musim Dingin yang tidak terlalu sejuk adalah syurga sebenarnya. Tapi jika terlalu sejuk, memang tidak boleh bebas bergeraklah jawabnya. Setiap hati terpaksa memakai baju tebal. Kadang-kadang perlu memakai sarung tangan, jika tidak tangan akan terasa kebas bila keluar pada waktu malam. Rimas  juga sebenarnya ya.

[ 1 ] Pre-Autumn Leaves | Pokok Akar Dani | Near Marvi Rd, F-7 Sector, Islamabad, Pakistan | 10 11 2012 (PHOTO BY KNIZAM / KNIZAM.COM)

[ 2 ] Pre-Autumn Leaves | Chinese Tallow Trees or Popcorn Trees | Near Marvi Rd, F-7 Sector, Islamabad, Pakistan | 10 11 2012 (PHOTO BY KNIZAM / KNIZAM.COM)

[8 Photos] Warna-Warni Dedaunan Pokok Chinese Tallow, Begitu Indah Sekali | Autumn 2011 | Marvi Rd., Berdekatan Jinnah Supermarket F-7 | Islamabad, Pakistan

Amaran!

Entri pada kali ini penuh dan sarat dengan gambar-gambar bersaiz besar.

Sila jangan layari blog ini jika kelajuan internet anda di paras biasa sahaja.

Jangan kata saya tidak beri amaran ya! hehe 🙂

[ 1 ] United Colours of Autumn Season 2011 | Chinese Tallow Trees or Popcorn Trees | Autumn 2011 | Near Marvi Rd, Jinnah Supermarket | Islamabad, Pakistan | 26 11 2011 (PHOTO BY KNIZAM / KNIZAM.COM

Dah lama sebenarnya saya berhasrat untuk merakam keindahan suasana musim luruh di Islamabad.

Baru kali ini berkesempatan untuk mengambil beberapa keping gambar.

Tahun lepas tiada langsung agaknya gambar-gambar masa musim luruh.

Tak sempat nak ambil huhu.

Kesemua gambar-gambar ini dirakamkan sekitar Jalan Marvi, berdekatan dengan kawasan Jinnah Super.

Dekat betul dengan kediaman saya ini sebenarnya.

Saya hanya berjalan kaki untuk mengambil gambar-gambar musim luruh kali ini.

[ 2 ] United Colours of Autumn Season 2011 | Chinese Tallow Trees or Popcorn Trees | Autumn 2011 | Near Marvi Rd, Jinnah Supermarket | Islamabad, Pakistan | 26 11 2011 (PHOTO BY KNIZAM / KNIZAM.COM

Sekarang ini pokok-pokok musim luruh ini sedang rancak bertukar warna dan akan gugur dalam masa dua minggu.

[1 Photo] Daun Pokok Anggur Telah Mula Kemerahan | Mega Mendung di Islamabad | Selamat Datang Musim Luruh Yang Sejuk! | Autumn 2011 | Islamabad, Pakistan

Pagi ni masa saya bangun pagi, terlihat akan pokok anggur di balkoni yang telah bertukar warna. Sungguh indah suasana di musim luruh di Islamabad. Ini hanyalah permulaan musim luruh. Nantikan set khas gambar-gambar musim luruh di Islamabad tidak lama lagi. Saya memang selalu teruja dengan kedatangan musim ini. Semacam nostalgia pula.

Jika ada yang berminat untuk muaturun jadikan wallpaper di desktop, klik sini untuk muaturun ya. Sungguh tak sabar-sabar rasanya nak buat photo shoot sempena musim luruh kali ini. Tak lama lagi kita akan bermain salji pula ya ! hehe 🙂 Setiap kali datangnya musim luruh saya akan lebih bernostalgia dan dramatik. Mungkin kerana saya sampai ke bumi Islamabad ini pada musim luruh 2009. Musim luruh di sini amat sejuk.

Terasa seperti telah musim dingin. Hujan adalah petanda perubahan musim di sini. Jadi selagi belum hujan seminggu, alamatnya belum lagilah musim dingin di Islamabad. Kadang-kadang hujan akan datang dengan lambat sekali. Dah nak masuk pertengahan bulan Disember barulah turun hujan. Kebiasaannya musim dingin akan melarat sehingga ke bulan Mac setiap tahun. Rimas berpakaian pada musim luruh dan dingin. Saya lebih selesa berpakaian pada musim bunga dan panas :).

[14 Photos] Boom Boom Afridi Tewas, Sachin Tendulkar Memang Hebat & Pengalaman Menyaksikan Kriket Piala Dunia 2011 | Spring 2011 | Marvi Rd & Jinnah Supermarket F-7 | Islamabad, Pakistan

Akhirnya pasukan kriket Pakistan tewas jua malam tadi. Perlawanan yang bermula jam 2 petang memang agak menarik. Cuaca sungguh panas di Stadium Mohali. Tidak, aku tidak singgah ke Stadium Mohali. Aku hanya menyaksikan perlawanan di antara Pakistan dan India semalam di kaca TV sahaja. Kerajaan Pakistan telah mengumumkan cuti umum seluruh negara separuh hari semalam. Perdana Menteri Pakistan bersama 51 orang jemaah menteri dan pegawai kanan kerajaan Pakistan bertandang ke Stadium Mohali bagi menyaksikan perlawanan getir kedua-dua negara semalam.

[ 1 ] Cricket Decorated Cake from Rahat Bakery | Celebrating the Semi Final Game, Cricket World Cup 2011 Between Pakistan vs India | Jinnah Super Market Area, Blue Area Near ISE Tower & Cricket Cake from Rahat Bakery | Islamabad, Pakistan | 30 03 2011 (PHOTO BY KNIZAM / KNIZAM.COM)

[ 2 ] The Crowd at Jinnah Super Market F7 | Celebrating the Semi Final Game, Cricket World Cup 2011 Between Pakistan vs India | Jinnah Super Market Area, Blue Area Near ISE Tower & Cricket Cake from Rahat Bakery | Islamabad, Pakistan | 30 03 2011 (PHOTO BY KNIZAM / KNIZAM.COM)