Category Archives: makanan + kedai makan

[5 Photos] Mee Ketam KL | Besaaaaaqnyaaaaa Ketam Ni! | Belakang UNISEL | Shah Alam | Selangor Darul Ehsan | Malaysia

Dah lama sebenarnya tahu pasal Mee Ketam KL ni. Tak berkesempatan nak singgah. Duduk Shah Alam dah dekat setahun. Sekarang barulah terfikir nak cari kat manalah Mee Ketam KL ni. Sekali scan, terus keluar dalam Google Search. Senang je sebenarnya nak cari kedai ni. Belakang UNISEL Seksyen 7 Shah Alam.

[ 1 ] Besaqnya Ketam Nipah Ni Ceq Ooooooi | Mee Ketam KL | Belakang UNISEL | iPhoneography | Seksyen 7 | Shah Alam | Selangor Darul Ehsan | Malaysia | 27 02 2015 (PHOTO BY KNIZAM OMAR / KNIZAM.COM)

Kali ini punyalah lapar sampai terlupa nak ambil gambar kedai ni. Suasana agak panas. Kena datang awal. nanti tiada kerusi nak duduk. Kami pesan Mee Ketam Kari. Pastinya ketam nipah. Ketamnya memang ketam segar. Besar saiz ketamnya. Penuh mangkuk. Kena selak ketam cari mee. Sungguh sedap tak terkata. Siapa-siapa lalu pasti tak perasan punya.

Lepas ni nak cuba pula nasi goreng ketam. Eh ada ke? Atau mee goreng ketam. Mestilah lagi sedap nanti. Disulam pula dengan ABC special. Perghhhhhhhhhhh terus pengsan la jawabnya nanti. Lama juga nak meratah ketam-ketam yang besar ni. Warna merah menawan. Hati tertawan.

[24 Photos] Chicken Tawa & Dinner at Coocos Den Cafe | Food Street at Fort Rd, Near Badshahi Masjid | Lahore, Punjab Province, Pakistan

Kalau anda singgah ke Lahore, jangan lepaskan peluang untuk makan-makan di Coocos Den Cafe. Coocos Den Cafe adalah di antara cafe yang paling terkenal di Lahore. Terletak di Jalan Fort. Kini ianya telah dikenali sebagai Food Street di Lahore. Bangunannya agak sukar untuk dicari. Sila tanya dengan penduduk tempatan arah ke sini. Tak tanya nanti rugi.

[ 1 ] Dinner Chicken Tawa at The Famous Cucoos Den Cafe | Food Street at Fort Rd, Near Badshahi Masjid | Spring 2013 | Old Lahore | Punjab Province, Pakistan | 20 04 2013 (PHOTO BY KNIZAM OMAR / KNIZAM.COM)

Kebiasaannya saya akan singgah ke sini pada waktu malam. Menikmati makan malam. Parking kereta di bawah. Bersedialah untuk memanjat beberapa anak tangga yang sempit. Kedai makan terletak di tingkat 4 rasanya. Beberapa tingkat di bawah adalah ruang untuk pameran karya seni pemilik kedai dan beberapa artis tersohor di Lahore, Pakistan. Tercungap juga bila melangkah kaki ke kedai makan ini.

Saya selalu order chicken tawa. Ayam yang dibakar dengan rempah asli dan diletakkan sedikit lemon. Memang sedap di makan begitu sahaja. Namun saya juga ada order roti naan dan juga brain masala. Otak lembu yang dimasak ala-ala kari dengan rempah masala. Memang sedap. Makan pada waktu malam yang agak dingin.

[11 Photos] Menikmati Mentarang Bakar, Kupang Bakar, Sup Belut & Kangkung Belacan | Faridah Mentarang Bakar | Sekinchan | Selangor Darul Ehsan | Malaysia

Dah lama rasanya tak buat impromtu jalan-jalan cari makan. Lepas singgah Pasar Seksyen 6, tetiba terasa nak singgah ke James Cendol yang terkenal di Teluk Intan (cerita lain). Terus balik rumah, tinggalkan bahan-bahan basah, kemudian terus menuju ke Teluk Intan. Di dalam perjalanan “tersinggah” ke “Faridah Mentarang Bakar” yang terkenal di Sekinchan ini. Memang senang nak jumpa. Nama kedai sungguh jelas di bahu jalan.

[ 1 ] Menikmati Mentarang Bakar, Kupang Bakar, Sup Belut dan Kangkung Belacan di Faridah Mentarang Bakar | Sekinchan, Selangor Darul Ehsan | Malaysia | 07 03 2015 (PHOTO BY KNIZAM OMAR / KNIZAM.COM)

Sekarang ini memang tengah musim mentarang. Sedap mentarang ni bila dah dibakar. Juicy dah gooey! Memang lagi sedap daripada tiram ya. Best makan dengan nasi putih. Disulami pula dengan sup belut. Belut agak kecil tapi sedap. Sempat berborak dengan Puan Faridah, empunya kedai Faridah Menterang Bakar ni. Mentarang boleh didapati di Pantar Remis. Mentarang memang sensitif. Kupang pun sedap. Tapi kupang agak kering bila dah dibakar.

Mentarang cecah dengan cili memang sedap! Kedai ni senang nak jumpa. Tanya penduduk di sekitar Sekinchan ini. Mesti jumpa punya. Memang terasa nak singgah lagi. Mungkin nak cuba pula Nasi Goreng Mentarang. Sambil hirup sup belut kali kedua! Hehehe 🙂

[12 Photos] Nasi Kandar Kuah Lebih + Bandung Soda Selasih = Syurga Dunia | Nasi Kandar Kudu bin Abdul | Penang Nasi Kandar | Kuala Lumpur, Malaysia

Nasi kandar, satu juadah yang tidak asing lagi bagi rakyat Malaysia. Dikhabarkan berasal dari Pulau Pinang. Patutlah banyak kedai nasi kandar di Pulau Pinang. Daripada Nasi Kandar yang kena beratur panjang sehinggalah ke Nasi Kandar di celah-celah lorong di tengah kota mutiara. Kalau di Kuala Lumpur, di mana pula nak jamah nasi kandar ini?

[ 1 ] Perghhhhh Memang Menawan Kalbu | Restoran Nasi Kandar Kudu Bin Abdul | Penang Nasi Kandar | Jalan Tuanku Abdul Rahman | iPhoneography | Kuala Lumpur | Malaysia | 09 06 2012 (PHOTOS BY KNIZAM/KNIZAM.COM)

Kalau nak datang sini masa lunch, kena datang awal. Tengok tu beratur punya la panjang sampai ke luar kedai. Berduyun-duyun manusia. Sudah beratur kena pula cari tempat duduk. Kalau datang dua orang bolehlah minta seorang lagi tempah tempat duduk dulu. Kalau tidak, dah selesai memilih lauk-pauk, ambil nasi kandar, tempat duduk pula tiada nanti. Berdiri dululah jawabnya.

Keseluruhannya memang sedap la nasi kandar kat sini. Kuah campur pun best. Harga standard ala-ala Nasi Kandar Pelita. Kalau ambil udang dan ketam memang agak mahal. Saya suka dengan daging masak hitam. Kena pula dengan sayur kobis dan bendi celur bersama telur rebus. Kena pula dengan bandung soda selasih. Perghhhhhh memang sedap tak terkata. Syurga dunia tercipta seketika.

[8 Photos] Kedai Cendol Berusia Lebih 40 Tahun! Inilah Cendol Klang (Since 1972) | Jalan Nanas, Klang | Selangor, Malaysia

Cendol Klang. Dulunya hanya di tepi jalan di Jalan Nanas Klang. Kini telah ada kedai sendiri di Jalan Nanas. Kedainya simple tapi bersih. Cendol diniagakan di bahagian hadapan kedai. Mangkuk aluminium yang sejuk. Kena pula ketika cahaya terik matahari. Dapat pula cendol pulut istimewa ni. Tiada kata secantik bahasa. Nak ku ungkapkan akan kesedapannya.

[ 1 ] Kedai Cendol Berusia Lebih 40 Tahun | Cendol Klang | iPhoneography via iPhone5 | Jalan Nanas, Klang | Selangor, Malaysia | 01 09 2014 (PHOTO BY KNIZAM OMAR / KNIZAM.COM)

Malas nak cakap banyak.

Kita layankan sahaja gambar-gambar di bawah ya.

[ 2 ] Kedai Cendol Berusia Lebih 40 Tahun | Cendol Klang | iPhoneography via iPhone5 | Jalan Nanas, Klang | Selangor, Malaysia | 01 09 2014 (PHOTO BY KNIZAM OMAR / KNIZAM.COM)

[ 3 ] Kedai Cendol Berusia Lebih 40 Tahun | Cendol Klang | iPhoneography via iPhone5 | Jalan Nanas, Klang | Selangor, Malaysia | 01 09 2014 (PHOTO BY KNIZAM OMAR / KNIZAM.COM)

[ 4 ] Kedai Cendol Berusia Lebih 40 Tahun | Cendol Klang | iPhoneography via iPhone5 | Jalan Nanas, Klang | Selangor, Malaysia | 01 09 2014 (PHOTO BY KNIZAM OMAR / KNIZAM.COM)

Gordon Ramsay Episode of Great Escape – To Malaysia !

Pernah tengok rancangan Gordon Ramsay? Takkan tak pernah kot. hehe 🙂

Mamat ni chef terkenal ni tau. Foodie blogger mesti kenal ni

Chef Gordon Ramsay ni terkenal dalam rancangan The Hell’s Kitchen

Ala yang penuh sumpah seranah tu.

Aku terperasan dalam episod The Great Escape ni Chef Ramsay singgah ke Malaysia. I loike!

Gordon Ramsay in Malaysia from Joseph Teo on Vimeo.